img_5990

Jag gick igenom mina medd-förfrågningar på Facebook och hittade något som jag gärna vill dela med mig till er. Jag frågade om lov att få dela texten anonymt, så här är den, läs och begrunda:

” Kan inte låta bli att dra lite på smilebanden när jag läser ditt inlägg om dessa s.k. godhets-knarkare i Sverige och den stora strävan efter att måla upp en bild av sig själva som modeller för omvärlden. Du sätter huvudet på spiken, verkligen, och du drar en tung börda.
När jag utvandrade till Italien för sex år sedan var jag medveten om att komma till ett mindre socialt utvecklat land med större ekonomiska klyftor, utbredd organiserad kriminalitet, bedrägerier och flera orättvisor. Men samtidigt glad över att komma till ett land med en stark präglad kultur, fint klimat och varierande natur, god mat, vackra kvinnor..

Tidigt kom jag underfund med att min personlighet och mina värderingar uppfattades med mer respekt och jag har haft glädjen att inte längre bli indelad i ett fack som jag var så van vid sedan tiden i Sverige. Rätt – fel, god – ond. Med tillräckligt ”socialt utrymme” vill jag hävda att jag lyckats bli en bättre människa och framförallt så känner jag mig mer trygg i att uttrycka mig, mycket till stor del av erfarenheter, men även media som skildrar verkligheten och vår vardag på ett klarare och mer direkt sätt. Vid grova brott publiceras ursprung, kön, bild osv. Det skapar trygghet i ens värdegrund och tankesätt oavsett vilka politiska åsikter en människa har.

Fakta är fakta och varje medborgares rättighet i en demokrati.
Godhetsknarkarna får mindre luft..
Verkligheten får en större chans att konfronteras utefter dess förutsättningar och möjligheter.. Eller skulle kunna få, tyvärr är samhället här uppbyggt på att sko sig själv så gott det går och lyckas man vara oärlig och samtidigt tjäna på det blir man uppfattad som ett geni.
Situationen här värre än någonsin och just tanken på dessa godehets-knarkare i Sverige som får mig att dra på smilebanden. För snart är ni där!!

I Sverige gnäller man över dålig mat på flyktingförläggningar och bristen på aktiviteter. – I stadsdelen Tiburtina i Rom bor 1000 personer på ett boende för 200 personer. För att inte tala om de 2000 som bor utanför lokalerna sovandes på gatorna. I Milano bor 80 000 människor i ockuperade lägenheter. Samtidigt hittar inte italienarna lägenheter. Har man som gammal änka otur och blir inskriven på sjukhus är det inte helt ovanligt att någon stjäl din lägenhet. De byter lås, någon säljer lägenheten svart och staten hinner inte med.

I Sverige rapporterar medierna om kommuner som inte tar emot flyktingar och att boenden fattas för att välkomna alla som sig bör. – I Italien har staten börjat beslagta (ja beslagta) privata egendomar som hotell för att åtminstone kunna förbättra situationen någorlunda. Förutom ägarens frustration över förlorade intäkter på hotellsidan blir den även lidande p.g.a uteblivande inkomster för resturang- och spaverksamhet.

I Sverige gnäller folk över tågförseningar p.g.a gränskontroller. – I Italien under nattetid fungerar tågen i vissa städer som tillfällig flyktingförläggning. Har man otur så hittar man avföring i någon vagn vilket gör att de betalande gästerna får trycka ihop sig i de ”rena” vagnarna. Under dagarna går två beväpnade vakter med kontrollanten för att säkerställa säkerheten, i bästa fall. Är du hederlig medborgare och har glömt stämpla biljetten åker du dit på böter. Är du afrikan kan du ändå inte betala och åker ut, om de beväppnade vakterna är med så klart. Nästan alla tåg blir försenade i väntan på polisen tar tid på sig att komma. Ibland kommer någon afrikan och kryper in under sätet i hopp om att inte bli upptäckt av gränsvakterna i sitt försök att ta sig in till Schweiz.

I Sverige så gnäller man över sjukvården. Svårighet att ta läkaren i hand, olika kön osv. – I italien, som utländsk medborgare arbetades i utlandet måste jag betala 7% av min årliga nettoinkomst för bara rätten till en läkare. Onödigt dyrt om man råkar åka på en influensa..
Bara några exempel som har fått mig att börja omvärdera mitt val av plats var jag vill slå mina rötter. Men det gör ont, det är bekymmrande att se trenden i Sverige.

Därför all cred till dig som står på dig och undersöker, utvecklar och informerar, för faktum är att du har större slagkraft än 10 000 av oss vanliga ”svennar”. Sen måste jag ta av hatten och bocka på mig för det sätt du utrycker dig på, imponerande verkligen. Den förmågan måste du ta vara på.
Sanningen är inte alltid så bekväm att utrycka oavsett vilken situation det gäller, framförallt inte när det gäller åsikter, fakta, statistik och tankar som går emot strömmens åsikter. Det skapar lätt en obekvämlighet bland den stora massan som gör allt i sitt försvar. Däremot måste man gå emot strämmen för att komma till källan och där är du ett ypperligt exemplar.
Var rädd om dig!”

Läs mer om samhällets förfall på min blogg:

https://crystalklart.wordpress.com

 

